CARA - CARA UNTUK KEKAL CERGAS BAGI IBU MENYUSU


Penyusuan susu badan merupakan proses yang memerlukan tenaga yang banyak. Ini kerana keperluan tenaga semasa penyusuan ibu adalah lebih tinggi berbanding ketika kita hamil. Apabila menyusu kita akan jadi cepat letih. Tidak kisahlah 6 bulan yang pertama ibu yang menyusu secara ekskulif akan cepat letih dan mudah rasa lesu. Ini menyebabkan ibu yang menyusu memerlukan 450 ke 550 kalori tambahan untu keperluan tenaga ketika menyusu.

Walaupun lemak didalam tubuh tambahan sudah disimpan ketika hamil untuk keperluan penyusuan tetapi tenaga tambahan diperlukan untuk membantu proses penyusuan lebnih lancar. Untuk menangani masalah ini  anda perlulah ambil makanan yang berkhasiat untuk mengatasi masalah ini.


Image result for cara ibu menyusu kekal cergas


PUNCA - PUNCA IBU MENYUSU DAN CEPAT LETIH

  • Ibu - ibu menyusu cepat letih disebabkan kurang darah merah(anemia). Ini kerana sebahagian ibu yang menyusu selalu lemah kerana tahap zat besi (iron) dalam darah sangat rendah. Ini disebabkan oleh darah nifas atau pendarahan yang banyak. Sel darah merah yang cukup amat penting untuk membawa oksigen ke seluruh organ. 

  • Jika anda menyusu terlalu lama boleh menyebabkan badan tidak cukup rehat. Jika bayi tidak puas menyusu ia akan mengambil masa yang lama  untuk kenyang.Ini menyebabkan ibu akan kerap menyusu bayi tersebut dan ini membolehkan ibu akan kurang dapat rehat yang mencukupi. 

  • Sebahagian ibu tidak cukup tidur kerana ibu mahu siapkan tugasan lain perlu dilakukan dan ini menyebabkan kepada keletihan ramai ibu menyusu. Sepatutnya semasa bayi tidur anda perlu berehat sekejab. 

  • Emosi yang tidak stabil boleh memberi  tekanan kepada fizikal seperti mudah hilang selera makan, mudah sakit kepala dan badan tidak cukup tenaga kerana diet tidak seimbang.

  • Badan mudah dehidrasi kerana kekurangan minum air. Apabila air dalam  badan berkurangan menyebabkan badan mudah rasa lemah dan cepat letih dan secara tidak langsung boleh menyebabkan emosi terganggu.

CARA - CARA UNTUK ATASI IBU MENYUSU CEPAT LETIH

Masalah ini perlu diatasi dengan segera agar ia tidak membantutkan proses penyusuan susu bayi. Ini kerana ia boleh menggangu emosi menjadi tidak stabil seperti cepat marah, kurang bersemangat dan putus asa. Kebiasaanya ia terjadi pada peringkat awal penyusuan selama 6 bulan kerana ia pada peringkat ini ia agak mencabar. Ini kerana bayi yang baru lahir dalam proses penyesuaian. 


  • Ibu yang menyusu perlu mengubah kebiasaan dalam rutin harian dalam 3 atau 6 bulan pertama untuk bayi.
  • Ibu yang sedang menyusu akan menghasilkan pengeluaran hormon prolaktin dimana ia membuat ibu rasa mengantuk. Ibu yang menyusu boleh gunakan waktu ini untuk tidur dengan bayi disaat bayi tidur siang. 
  • Ibu harus tidur lebih awal dan rehat dengan secukupnya untuk membolehkan ibu - ibu bangun malam untuk menyusu bayi. 
  • Ibu yang menyusu digalakkan minum air yang banyak dan kerap.
  • Pengambilan multivitamin bersama zat  besi adalah amat penting dalam diet  harian untuk mengelakan ibu yang menyusu mengalami keletihan.
  • Ibu menyusu haruslah makan makanan yang berkhasiat dan mengambil makanan yang tinggi kalsium dan protein.
  • Ibu menyusu tidur dengan bayi dapat mengurangkan keletihan setelah menyusu.
  • Ibu yang menyusu boleh membantu mengembalikan bentuk tubuh badan seperti semula setelah proses kelahiran.


SET PENYUSUAN EKSLUSIF ELAK IBU MENYUSU CEPAT LETIH


Ibu yang menyusu amat digalakkan untuk mengambil suplement atau nutrisi tambahan. Ini kerana set penyusuan ini membantu keperluan nutrisi ibu yang ingin menyusu bayi secara ekslusif. Set ini bukan sahaja membantu menghasilkan susu  yang banyak malah ia berfungsi kesihatan ibu yang menyusu dalam keadaan lebih baik, lebih bertenaga dan cergas sepanjang hari. Disamping itu, ia boleh membantu ibu yang menyusu mengembalikan bentuk tubuh badan dan berat badan yang ideal. Kulit dan wajah akan kelihatan lebih bersih dan berseri.





Image result for set menyusu shaklee






Image result for set menyusu shaklee


TESTIMONI


Image result for set menyusu shaklee

TESTIMONI 2

Image result for set menyusu shaklee

TESTIMONI 3

Image result for set menyusu shaklee




JIKA ANDA BERMINAT  HENDAK MENDAPATKAN SET PENYUSUAN SHAKLEE BOLEH HUBUNGI SAYA :- 

NAMA: Naini
FB: Rose joy  
Fanfage: Keluarga Ceria
IG: girlzrose9
Boleh hubungi mesej/wassap : 013-3323872

Blog: www.ohvitaminsihat.blogspot.com
Vlog:girlzrose9

Pengedar Shaklee: Putrajaya, Desa Pinggiran Putra, Sg Merab Bangi, Cyberjaya

POS: Seluruh Malaysia




HUBUNGI SAYA

Image result for whatsapp jpg

Post a Comment

0 Comments